Utflykt
Vi var två entusiaster som drog iväg söderut den 29/5 med nattfärjan till Travemünde. Det var några som kände igen bilen och berättade olika anekdoter om fordonet när vi parkerade och tog packningen. Framme kl. 7 med en stadig frukost i magen.
Nästa anhalt Munster Pansar museet vi var där staxs innan dom öppnade så det blev lite fotande utanför, och inne var det väl värt ett besök.
Efter några timmar där så var det dags för lunch och dom hade curryvurst så det var man ju tvungen att smaka på. Mätta och belåtna så var det dags för nästa stopp Bergen-Belsen. Lägret var rätt stort, 55 hektar. Ett stort museum med mycket text och många foton. Det finns inga baracker kvar där för man eldade upp alltsammans och byggde nytt för att husa alla flyktingar efter kriget, barackerna rev man senare, men det är olika monument där för krigsfångar och judar som dog där. Anne Frank dog där straxs innan det blev befriat så hon och flera andra har en gravsten där.
Nattlogi efter en dag med mycket intryck.
Nästa mål Bastogne. Det blev en bit att köra, det blev en del tumme upp från passerande. Så var vi framme för logi, vi hann inte börja slå upp tältet innan den första kom och började prata, så det gick på halv fart med campen men den blev färdig efter en lång stund. När det tunnats ut på intresserade så var det utsökt med kvällsmat. Morgon, riva och besöka nya museer, det finns så många att välja på att man måste var där några dagar om man vill se alla. Det hade vi inte planerat för så vi valde Mardasson Memorial med Bastogne War Museum. När vi kom ut från museet så var det stor baluns med amerikansk musikkår och några veteraner samt en massa andra inbjudna, så vi skulle gå till bilen men den syntes först inte för alla tittade på den och när dom fick veta att det var vår bil och vad det var för bil och vart vi skulle, så blev det jubel skoj. Så det var knappt att vi fick åka.
Sen avgång till Verdun. Vi var tvungna att köra inom Luxemburg bara för att kunna bocka av ett land till i nittio trettioett ans turnéplan. Efter några bergsvägar med många tvära kurvor och branta backar så var vi framme i Frankrike. Så var det raka vägen till ny camp i Verdun med många tutningar och vinkningar från passerande.
Morgon in i Verdun. Hinner knappt stanna innan det kommer någon och fotar och frågar om bilen. Så vi börjar känna en vis kändisstatus haha. Efter lite foto och tittande så drar vi till benhuset vid krigskyrkogården utanför staden. I husets källare ligger det ben till 130 tusen människor som dom inte vem dom är och dom hittar fortfarande ben och saker.
Fort Douaumont var det största och väl beväpnat av 19 fort runt Verdun. Så det kom som en chock när tyskarna erövrade det. Det var mycket att se på i området, skyttegravar och bunkrar.
Nytt nattläger inför nästa resmål som var Mont Saint Michel det var ett stort kloster. Det var bra att vara där tidigt så missar man busslasterna, ett trevligt besök.
Så har det närmat sig resan till invasionskusten vid avklarat kyrkor besök. Färden ställdes in på Arromanches och det blev en blöt resa,som tur var klarnade det upp efter Bayeux och blev strålande sol så kläder torkade på mindre än en timme. Så nu var huvudcampen etablerad, och bilen tömdes på allt. Då var det dags för strandbesök vi började längst bort med Utah på Leclerc monumentet för att ta oss till Utah museet. Sen tog vi Pointe du hoc.
Arromanches på landningsdagen var det fullt program, mycket att se och att träffa veteranerna var rörande. Vid eftermiddag när det blev ebb så blev det körning på stranden.
Nästa dag så åkte vi till kanonerna vid Colleville sur mer, och 6 juni D Dag muséet i Arromanches över Mulberry B Hamnen, där det lossades upp till 18 000 ton förnödenheter på ett dygn. Sen så in på en marknad som sålde div militärsaker från 2 WW till lätt begagnade.
8 juni Museet Overlord med köruppvisning, det var skoj att först se dom inne i muséet sen se dom köra. Vi han med den amerikanska kyrkogården också den dagen. Blev en runda på stranden också då fick vi höra att någon lyckas bli överaskad av tidvattnet och dränkt sin willys jeep, vet ej hur det gick för dom men jag såg fotot på den och det var bara lite av taket som syntes, hörde senare att det brukar hända att några dränker fordon vart år i princip.
Avresedag packning av bilen sen avfärd till Le grand bunker i Ouistreham. Sen Pegasus Bro.
10 juni vi drar oss norr ut mot Dunkerque. Museum Dunkerque 1940 Operation Dynamo.
11–12 juni Arnhem. Oorlogsmuseum 40–45.Mycket runt omkring utrustning och vapen. Foodhall väl värt en sväng in och äta något av den goa maten. Vi bodde precis bredvid kanalen Waal utanför Nijmegen, såg många fartyg.
13 juni Bremen Bunkern Valentin den blev aldrig klar men vilket bygge. Så var det dags för Lübeck i väntan på Färjan har gott om tid och gå runt i gamla stan och en rund körning i staden som uppskattades av många som vinkade och pekade den var mer intressant än Ferrarin som låg framför ett tag och Lamborghinin vi möte under rundturen.

Nästa stopp färjan hem från Travemünde, så var detta äventyret slut lite hängigt känns det, men vilka minen och alla glada människor man mött samt allt vi har sett, det finns en stor chans att man gör om resan med flera fordon.